Georgina: “Ik zeg altijd dat ik een Hoog Catharijne-kind ben. Toen ik 13 jaar was, in de jaren '70, verhuisde ik naar Utrecht en ik weet niet beter dan dat Hoog Catharijne er altijd was. Ik kwam er op vrijdagen met een paar vriendinnen van buiten de stad koffiedrinken. Dat was vroeger, maar je kunt hier nog steeds heel gezellig koffiedrinken.” Jan: “Ondanks, of eigenlijk misschien wel dankzij het restaurant dat we hier hebben, komen we hier ook nog steeds als klanten. We kopen zoveel mogelijk in Hoog Catharijne. Waarom zou je ergens anders naartoe gaan als je hier al elke dag bent en alles in de buurt hebt?
We zijn inmiddels al 33 jaar ondernemers in Hoog Catharijne en er is veel gebeurd in die tijd. Het gevoel dat we hebben wanneer mensen na een tijdje weer terugkomen en ons waarderen, dat is wel het leukste aan ons werk. Na corona zijn bijvoorbeeld veel mensen weer teruggekomen, die waardering is heel leuk.
De definitie van vaste gasten is hier wel een beetje anders dan in veel andere horecabedrijven. We hebben hier veel mensen die Utrecht bezoeken, bijvoorbeeld om naar Tivoli te gaan, om te winkelen of om de Jaarbeurs te bezoeken. Je hebt mensen die een keer per jaar komen eten nadat ze bijvoorbeeld bij de Vakantiebeurs zijn geweest.” Georgina: “Die zie je dan maar één keer per jaar, maar het zijn wel vaste gasten en na al die jaren herken je ze wel. Maar er zijn ook mensen die hier elke zaterdag zijn. Die beginnen met een kopje koffie met een gebakje erbij. Daarna gaan ze winkelen en later nemen ze een glaasje wijn, daarna nog een glaasje wijn, en dan gaan ze weer naar huis. Zo hebben we hier veel verschillende soorten vaste gasten.”
Jan: “Het is puur toeval geweest dat we het restaurant in Hoog Catharijne hebben geopend. In 1999 hebben we het restaurant bij de oude sporthal overgenomen en dat is doorontwikkeld tot een café-restaurant. We zijn nog steeds blij dat we in Hoog Catharijne zitten, ook na de verbouwing.
Het oude Hoog Catharijne was in de visie van die tijd een fantastisch winkelcentrum. In de loop der jaren is de mening van bezoekers veranderd en dat zal altijd blijven veranderen, dat is van alle tijden. Het oude winkelcentrum is gemoderniseerd en het belangrijkste van het nieuwe gebouw is dat we nu overal daglicht hebben en hogere plafonds. Het oude Hoog Catharijne was lager en donkerder. Toen had dat zijn charme, nu vinden we dat niks. Ik mis wel de aparte kleine winkeltjes, er zijn nu meer ketens in Hoog Catharijne dan vroeger.
Het contact met de andere ondernemers in het winkelcentrum is goed. Vroeger was het wat hechter omdat mensen langer op een plek bleven werken en er minder ketens waren.” Georgina: “Maar ik ken nu ook de eigenaren van de Hema en Kruidvat hier wel. Dat we elkaar herkennen en even een praatje maken is altijd leuk.”
Jan: “Ik denk dat mensen, ondanks de opkomst van online winkelen, altijd naar Hoog Catharijne zullen blijven komen. Hoog Catharijne wordt veel bezocht door mensen die niet uit Utrecht komen, ze gaan een dagje uit. En winkelen gaat juist hoofdzakelijk om de beleving. Vuilniszakken of je katten- of hondenvoer, producten die altijd hetzelfde zijn, kun je net zo goed online bestellen. Dan sjouwt ook nog iemand anders het zware pakket voor jou. Maar een paar schoenen, een jurk of een broek wil je passen, wil je voelen. Dat zijn dingen die je online nooit voor elkaar krijgt.” Georgina: “Winkelen is ook iets sociaals, je gaat met een paar vriendinnen een dagje winkelen, of een oma neemt haar kleinkinderen mee voor een uitje. En dan eten ze na afloop wat bij ons. Dat doe je niet via internet en dat zal Hoog Catharijne altijd aantrekkelijk houden.”
“Dus van harte gefeliciteerd, Hoog Catharijne, op naar de volgende mooie vijftig jaar!” – Georgina en Jan Hagenouw eigenaren van Hagenouw Eten & Drinken